Wednesday 24 October 2018

BBM 3410/18: Pahala berkekalan

Assalammualaikum semua.

Hari ni mood nakk jadi ustazah. Nak bagi kuliah sikit. hahahahha

saya ni suka baca buku dan tengok ceramah ala ala islamik tapi benda tu mestilah bermanfaat bagi saya. Sebabnya saya ni jenis orang yang tak suka tengok tv cerita karut penuh khayalan tuu. jadi bila ada masa lapang. saya baca la buku supaya otak saya ni ada la sikit ilmu.

Bagi orang islam kita yakin dengan ganjaran pahala walaupun sesudah mati. Saya nak kongsikan disini beberapa perkara atau perbuatan yang mana pahala kita tetap akan berjalan walaupun kita dah meninggal. Saya harap kita sama-sama amalkan amalan ni.

1. Bina masjid. Selagi ia diguna pakai selagi tuu la pahala mengalir pada kita.

2. Mengalirkan sungai / jalan dari sebarang sekatan. Tujuannya bagi memudahkan orang lain mengambil manfaat dari tindakkan kita tersebut. Selagi ia dapat manfaat dari tindakkan kita tu selagi tu kita dapat pahala.

3. Tulis/ cetak ayat Al Quran. Selagi orang baca selagi tu kita dapat pahala.

4. Mengajar Ilmu yang bermanfaat. Selagi ilmu itu digunapakai selagi tu kita dapat pahala.

5. Menanam pokok. hahh ni selagi pokok tersebut bermanfaat pada manusia selagi tu kita dapat pahala.. tak susahkann..

6. Meninggalkan anak-anak yang soleh. Selagi dia mendoakan kita selagi tu kita mendapat pahala. Oleh itu, jika suatu hari, kita menjadi ibu bapa maka didiklah anak-anak dengan pegangan akidah yang betul. Agar mereka tahu tanggungjawab mereka kepada ibu bapanya sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia.

ok la sampai disini saja, jumpa lagi dilain waktu. wassalam...


No comments:

Post a Comment

BBM 3410/18: Muka buku

Assalamualaikum semuaa... Hari ni nak buat cerita sedih di penghujung sem..  Kisahnya tentang pengalaman bersama prof Normaliza tercint...