Tuesday 13 November 2018

BBM 3410/18: Keunikkan Malaysia

Assalamualaiku semua.. Apa khabar? harap sihat-sihat dan gemok-gemok belaka.. hihihi
orait hari ni aku nak kongsikan mengenai keunikkan negara Malaysia.Topik ni aku rasa ramai orang dah biasa dengar. Aku kongsi ni supaya korang semua reti bersyukur kerana terlahir menjadi rakyat Malaysia.. 

                                  Image result for gambar klcc
            Ni la lambang kebanggaan rakyat Malaysia.. Pernah jadi yang tertinggi di dunia..


Ok balik pada topik,

Antara perkara yang menjadikan Malaysia negara unik ialah tentang kepelbagaian kaum yang ada di negara ni. Kemajmukan ni bukan saja dilihat dari segi kaum dan ras, malahan ia telah mewarnai budaya, cara hidup, pemakanan, pemakaian penduduk di negara ini sehingga ia menjadi tarikan kepada pelancong asing ke negara ni. Kalau cerita pasal makanan pun dah nampak kepelbagaian jenisnya. Tak la ko bosan macam kat negara mat saleh tuu.. pizza, spaghetti, bugger je manjang.. huhuhu... 

                                   Image result for kepelbagaian etnik di malaysia                   
                                   Nampak harmoni je kann... Kita satu bangsa kita satu Negara

Selain itu, negara Malaysia unik di mata dunia kerana setiap negeri di Malaysia mempunyai Sultan/Raja yang menjaga pentadbiran. Manakala Yang Dipertuan Agong dilantik sebagai kepala negara. Keadaan ini sangat berbeza dengan negara lain seperti di United States mereka cuma ada seorang Presiden yang mentadbir seluruh negara tersebut. Dan korang tahu tak yang negara Malaysia ni negara yang paling banyak Raja... ermmm tu belum masuk lagi Raja Gopal, Raja Lingam dan Raja Sami. huuhuuu..


                                    Image result for institusi raja di malaysia

                                            Antara Raja-raja di Malaysia.. Daulat Tuanku..



                                            Image result for raja gopal   
                                                Yang ni pulak Raja Gopal.. hahahha


Seterusnya, Malaysia ni unik kerana kekukuhan negara dari sudut islamiknya.. Sehingga ada yang berpendapat bahawa Malaysia ni jauh lebih bagus dari negara timur tengah sana..  Sabab apa Malaysia ni bagus? Pertama di malaysia hanya menggamalkan ajaran ahli sunnah wal jemaah. Jadi pengaruh ajaran lain teramatlah kurang. Contohnya ajaran syiah yang banyak diamalkan di Iraq. Korang tau tak Iraq tu pernah mengancam Malaysia. Sebabnya Malaysia ni satu-satunya negara yang berani nyatakan bahwa syiah tu kafir. Hebat sebenarnya islam di Malaysia ni.. Kedua, Malaysia juga jarang berlaku pergaduhan mazhab. Ini sebabnya Malaysia banyak berpegang kepada satu mazhab saja iaitu mazhab Syafie. Kalau korang nak tau orang Islam di kawasan Timur Tengah tu banyak bergaduh pasal mazhab jer.. Walaupun hal yang kecil contoh cara amik wuduk.. Tengoklan bertapa bagusnya islam di Malaysia. Jadi kita sebagai islam harus tunjuk contoh yang baik pada semua bangsa, malah negara. 

OK baiklah itu saja perkongsian hari ni.. nak komen silakan jangan malu.. Kita boleh bertukar-tukar pendapat.. Asslamualikumm.. 

No comments:

Post a Comment

BBM 3410/18: Muka buku

Assalamualaikum semuaa... Hari ni nak buat cerita sedih di penghujung sem..  Kisahnya tentang pengalaman bersama prof Normaliza tercint...