Wednesday 3 October 2018

BBM3410/18: Makan Bersama

 BBM3410

assalamualaikum pembaca yang setia. 

Hari ini  saya ingin kongsikan cerita mengenai kenangan saya dan keluarga mengadakan sedikit makan-makan di rumah. Maklumlah bila adik beradik ada yang bekerja, ada yang belajar pula, jadi kami jarang bertemu.

Pada hari sabtu yang lepas, saya sekeluarga memasak nasi arab dengan berlaukkan kambing bakar.. huhu dengar pun macam sedap jer. Lagi-lagi mak saya memang pandai masak nasi arab ni. Sebabnya menu ini merupakan kegemaran bapa saya.
Pada mulanya saya dan adik-adik saya yang lain membahagikan tugas untuk menyediakan hidangan ini. Saya telah ditugaskan untuk menyedikan sos lada hitam sebagai pencicah kambing bakar.

haa,, tak susah pun buat sos tu

Apa yang diperlukan adalah 5 ulas bawang putih, 1 biji bawang holand, sedikit halia, 2 sudu lada hitam (kisarkan), sedikit tepung ubi untuk memekatkan kuah, 1 kiub pati ayam, garam gula secukupnya, dan untuk melemakkan dan melazatkan lagi sos ini, maka tambahlah separuh cawan susu cair. huhuhu.. itulah rahsia masakan sos yang berlemak gituu...


Image result for kambing bakar black pepper


Hahhh, tengoklah gamba ni nampak menyelerakan.. tapi ni bukan gamba yang saya masak. Ni cuma gambaran menu tersebut. Saya sengaja buat anda semua terliur meihat masakan ini.
Sabar ya pembaca sekalian.. hihihi

Ok baiklah itu saja perkongsian saya pada hari ini, Semoga kita berjumpa di lain waktu.
Sekian terima kasih..



No comments:

Post a Comment

BBM 3410/18: Muka buku

Assalamualaikum semuaa... Hari ni nak buat cerita sedih di penghujung sem..  Kisahnya tentang pengalaman bersama prof Normaliza tercint...